REKLAMA

  • tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Viena klasikinio verslo aksiomų byloja, kad iš esmės visų produktų kokybė ir kaina yra tarsi susisiekiantys indai: kuo daugiau investuosi į žaliavas, sudedamąsias medžiagas ir technologijas, tuo geresniu galutiniu rezultatu galės džiaugtis pirkėjai. Tačiau realybė kiek kitokia. Bendrovės „Lesta“ laboratorijoje (ji šiais metais buvo įrengta pagal Vokietijos techninės patikros įmonių asociacijos „Dekra“ modelį; tiesa, kol kas laboratorija nėra oficialiai sertifikuota) atlikus išsamų populiariausių Lietuvoje gaminamų ar parduodamų automobilių stiklų ploviklių tyrimą paaiškėjo keletas ne itin malonių dalykų. Kai kurie sąlyginai brangūs plovikliai yra visiškas niekalas, o vienas atvežtinis skystis – grynų gryniausias nuodas.
„Lesta“ technologų ir chemikų komanda, pirmą kartą mūsų šalyje sutiko pagelbėti išsiaiškinti kas yra kas ir įvairiuose prekybos centruose nupirkome bemaž visus įmanomus žieminių automobilių stiklų ploviklių pavyzdžius. Deja, po keletą pastarųjų savaičių trukusio tyrimų maratono teko konstatuoti, kad džiūgauti nėra dėl ko: net 60 proc. šios rinkos žaidėjų arba nekontroliuoja savo gaminamos produkcijos, arba sąmoningai mulkina klientus.
Visų pirma tokias kategoriškas išvadas sufleruoja ant deklaruojama užšalimo temperatūra. Į laboratoriją visi tyrime dalyvavę plovikliai pateko perpilti į „anoniminę“ tarą, todėl eksperimentus atlikę chemikai vienu metu netgi suabejojo, ar nuo ploviklių pakuočių nurašydami techninę informaciją kolegos neįvėlė kokių nors klaidų. Juk jei gamintas tvirtina, kad skystis bus „darbingas“ spaudžiant -25 ar -15 šalčiui, tai kaip gali būti, kad ploviklis suledėja jau prie -22 ar -10 laipsnių? Atidžiai viską pertikrinus pasirodė, kad meluoja ne laboratorijos šaldiklis, o ploviklių etiketės.

Viena klasikinio verslo aksiomų byloja, kad iš esmės visų produktų kokybė ir kaina yra tarsi susisiekiantys indai: kuo daugiau investuosi į žaliavas, sudedamąsias medžiagas ir technologijas, tuo geresniu galutiniu rezultatu galės džiaugtis pirkėjai. Tačiau realybė kiek kitokia. Bendrovės „Lesta“ laboratorijoje (ji šiais metais buvo įrengta pagal Vokietijos techninės patikros įmonių asociacijos „Dekra“ modelį; tiesa, kol kas laboratorija nėra oficialiai sertifikuota) atlikus išsamų populiariausių Lietuvoje gaminamų ar parduodamų automobilių stiklų ploviklių tyrimą paaiškėjo keletas ne itin malonių dalykų. Kai kurie sąlyginai brangūs plovikliai yra visiškas niekalas, o vienas atvežtinis skystis – grynų gryniausias nuodas.
„Lesta“ technologų ir chemikų komanda, pirmą kartą mūsų šalyje sutiko pagelbėti išsiaiškinti kas yra kas ir įvairiuose prekybos centruose nupirkome bemaž visus įmanomus žieminių automobilių stiklų ploviklių pavyzdžius. Deja, po keletą pastarųjų savaičių trukusio tyrimų maratono teko konstatuoti, kad džiūgauti nėra dėl ko: net 60 proc. šios rinkos žaidėjų arba nekontroliuoja savo gaminamos produkcijos, arba sąmoningai mulkina klientus.
Visų pirma tokias kategoriškas išvadas sufleruoja ant deklaruojama užšalimo temperatūra. Į laboratoriją visi tyrime dalyvavę plovikliai pateko perpilti į „anoniminę“ tarą, todėl eksperimentus atlikę chemikai vienu metu netgi suabejojo, ar nuo ploviklių pakuočių nurašydami techninę informaciją kolegos neįvėlė kokių nors klaidų. Juk jei gamintas tvirtina, kad skystis bus „darbingas“ spaudžiant -25 ar -15 šalčiui, tai kaip gali būti, kad ploviklis suledėja jau prie -22 ar -10 laipsnių? Atidžiai viską pertikrinus pasirodė, kad meluoja ne laboratorijos šaldiklis, o ploviklių etiketės.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

sb


Panašiai su automobilio stiklų ploviklių gamintojų pažadais, esą jų sukurtos receptūros skystis nekenkia automobilių apdailos detalėmis. Poveikio analizė liudija visai ką kitą – tik keturi laboratorijoje „egzaminuoti“ plovikliai iš tiesų visiškai nekenkė nei polikarbonatui (t. y. žibintams), lakui ar valytuvų gumoms. Dauguma didesnį ar mažesnį poveikį minėtoms detalėms turėjo.
Ypač rimta problema chemikai pavadino faktą, kad kai kurios autochemijos įmonės nutyli apie žieminių stiklų ploviklių receptūroje naudojamą metanolį. Nors šios itin nuodingos medžiagos  kiekiai gerokai mažesni nei buvo fiksuojama ankstesniais metais darytuose atskirų produktų tyrimuose ir neviršija leistinų ribų – visgi tai turėtų atsispindėti ant ploviklių pakuočių klijuojamose etiketėse. Dabar šių reikalavimų paisančius ir viską ženklinančius teisingai galima suskaičiuoti ant pirštų.
„Tyrimo metu viename iš Latvijos atvežtame stiklų ploviklyje („T.U.L.A.“) beveik 33 proc. metanolio – tai grynas nuodas. T. y. jo net negalėtų būti mažmeninėje prekyboje, tačiau šis produktas net nebuvo įvardintas kaip nuodingas“, – pastebėjo „Lesta“ specialistai.

REKLAMA

IMG_4249


Analizuojant žieminių automobilių stiklų ploviklių tyrimo rezultatus, nustebino dar vienas dalykas. Jei „labai geras valymo savybes“ turinčiu vadinamas toks ploviklis, kai purvo sluoksnio atsikratoma per mažiau nei 7 valymo ciklus (vienu ciklu laikomas ploviklio dozės užpurškimas ir trys judesiai valytuvu), tai kai kurie sąlyginai brangūs preparatai „netilpo“ net į 10 valymo ciklų.
Pateikiame detalią informaciją, kaip koks stiklų ploviklis buvo įvertintas:
1.Professional auto Winter screenwash -25°C“ / 4 litrų bakelio kaina - 4,99 €. Gamintojas: UAB „Boker“
Sudėtyje buvo rasta 9,6 ±0,2% metanolio, todėl etiketėje turėtų būti informacija apie ploviklio toksiškumą,  bei turi turėti kamštelį su „apsaugą nuo vaikų“. Etiketėje ženkliukus pastebėjome bei kamštukas atitiko reikalavimus. Tačiau pati pakuotė ir dizainas priminė prastą kopiją Sonax „Blue Energy“  produkto.
Užšalimo temperatūra yra 3 laipsniais aukštesnė, nei deklaruojama.
Produkto sudėtyje naudotas kietas vanduo , todėl blogėja valymo savybės, temperatūrų pokytis lemia nuosėdų susidarymą, gali paskatinti sistemos kalkėjimą.
Skystis sunkiai pašaliną „žieminį“ gatvės purvą. Valomos medžiagos prastai tirpdo „riebų purvą“ – net po 11 ciklų ant stiklo išlieka riebalinė plėvelė.
Stiklų ploviklis išprovokavo nežymų „streso krekingą“, t. y. polikarbonatinio plastiko skeldėjimą ir sausino valytuvų gumeles.
2. „Ekonom žieminis langų ploviklis -10°C“ / 4 litrų bakelio kaina - 2,39 € . Gamintojas: UAB „Boker“
Čia taip pat panaudota pigesnė žaliava – metanolis, tačiau jo kiekis tik nežymiai viršija leistiną 10 proc. ribą. Įvertinus galimą paklaidą, galima teigti, kad ploviklis „telpa“ į reikalavimų normas.
Valymo savybių tyrimo rezultatai nenustebino, situacija tokia pati kaip ir „brangesniame“ „Boker“ produkte. Užšalimo temperatūra neatitiko nurodytų etiketėje parametrų.
Maloniai nustebino faktas, kad  šiame produkte naudotas suminkštintas vanduo.  Deja, tai nedaug pakoregavo kuklias valymo savybes.
Nesubalansuota receptūra taip pat lėmė polikarbonatinio plastiko skeldėjimą ir sausino valytuvų gumeles.
3.  „Expert Neužšąlantis stiklų valiklis -25°C“ / 4 litrų bakelio kaina - 2,17 € . Gamintojas:
AB „Alytaus chemija“
Sudėtyje rasta 8,48 proc. metanolio, apie ką perspėjo ir atitinkami ženklai ploviklio etiketėje. Tačiau  kamštelis neturėjo tokiais atvejais reikalaujamos „apsaugos nuo vaikų“.
Užšalimo temperatūra yra 2,5 laipsniais aukštesnė, nei deklaruojama.
„Žieminio“ purvo pašalinimui nuo stiklo prireikė 9 ciklų.
4. „Elite -25°C“/ 5 litrų bakelio kaina - 5,79 €. Gamintojas: UAB „Autochemija“
Nors šio ploviklio pakuotės dizainas įdomus, tačiau etiketėje nėra jokių perspėjamų ženklų, kurie turėtų būti bemaž visais atvejais, kai valant purvą naudojama šis tas daugiau nei paprastas vanduo.
Šiame ploviklyje juntamas stiprus „ketono“ kvapas.  Dujų chromatografas patvirtino sudėtyje esant acetono, kuris suteikia „nuriebalinimo“ savybes. Ši medžiaga yra stiprus tirpiklis, veikiantis plastmasinius bei lakuotus paviršius, gumą.
Sudėtyje esančios priemaišos (acetonas, metiletilketonas) padėjo „žieminį“ purvą įveikti per 8 ciklus.
Netinkamai parinktos paviršiaus aktyvios medžiagos ar naudojamos nekokybiškos žaliavos stabilumo testo metu iššaukė kristalų/nuosėdų susidarymą.
5. „Winter scrennwash -15°C“ / 5 litrų bakelio kaina - 2,99 €. Gamintojas: UAB „Autochemija“
Deja, ir šio „Autochemijos“ gaminio etiketėje nesimato perspėjamų ženklų.
Kaip ir brangesniame ploviklyje čia dominuoja „ketono“ kvapas.
Dėl mažesnio kiekio acetonu denatūruoto etanolio, ploviklis „žieminį“ purvą gali įveikti per 9 ciklus.
6.   „Turtle WAX -25°C“ /  2,5 litro bakelio kaina - 4,39 €.  Gamintojas: UAB „Tobis“
Stiklų ploviklis gaminamas tik iš etanolio, pastebėti tik metanolio pėdsakai.
Puikios valymo savybės, kurias patvirtina ir etiketėje matomas „Dekra“ ženkliukas.
Produktas kokybiškas, neturintis jokio poveikio automobilio apdailos medžiagoms.
7.  „Merkys -15°C“ / 4 litrų bakelio kaina -  3,89 €.  Gamintojas: AB „Actas“
Etiketėje nėra jokių perspėjamų ženklų.
Stiklų ploviklis nebuvo skaidrus, kas liudija apie neištirpusias medžiagas. Galima daryti prielaidą, kad tai viena priežasčių, apsunkinusių šio produkto galimybes susidoroti su „žieminiu“ purvu per 10 valymo ciklų.
Ploviklis sausina valytuvų gumas.
8. „Kauftecpro -25°C“ /  4 litrų bakelio kaina -  3,49 €. Gamintojas: UAB „Lesta“
Valymo savybės geros, su kiekvienu papildomu ciklu stiklas tampa švaresnis. Iki švaraus stiklo prireikė 8 ciklų.
Produktas kokybiškas, neturintis jokio poveikio automobilio apdailos medžiagoms.
9. „Statoil -22°C“ / 4 litrų bakelio kaina -  5,99 €. Gamintojas: ES
Kaip ir kai kuriuose produktuose nėra jokių perspėjamų ženklų.
Užšalimo temperatūra yra 2 laipsniais aukštesnė, nei deklaruojama.
Stiklų ploviklyje juntamas stiprus „ketono“ kvapas.
Sudėtyje esantis acetonas suteikia geras „nuriebalinimo“ savybes, tačiau veikia plastmasinius bei lakuotus paviršius, gumą.
Ploviklis „žieminį“ purvą gali įveikti per 9 ciklus.
Polikarbonatinis testas neišlaikytas – produktas skatina plastiko skeldėjimą.
10. „ Rimi -15°C“ / 4 litrų bakelio kaina - 2,89 € . Platintojas: „Rimi Latvija/Lietuva“
Skysčio kristalizacija prasidėjo jau pasiekus -10,4 laipsnių temperatūrą.
Skystis sunkiai pašalina „žieminį“ gatvės purvą. Valomos medžiagos prastai tirpdo „riebų purvą“ – net po 11 ciklų ant stiklo išlieka riebalinė plėvelė.
Produktas sausina valytuvų gumeles.
11. „ELF -22°C“ / 4 litrų bakelio kaina -  6,99 €.  Gamintojas: „Total Polska“
Sudėtyje yra 3,7 proc. metanolio, todėl etiketėje turi būti atitinkami perspėjimai, o pakuotės kamštelis turi turėti „apsaugą nuo vaikų“.
Užšalimo temperatūra yra 4,5 laipsniais aukštesnė, nei deklaruojama.
Produkto sudėtyje naudotas kietas vanduo , todėl blogėja valymo savybės, temperatūrų pokytis lemia nuosėdų susidarymą.
Skystis sunkiai pašalina „žieminį“ gatvės purvą. Valomos medžiagos prastai tirpdo „riebų purvą“ – net po 10 ciklų stiklas neliko švarus.
12. „ TULA“ -25°C“ /  4 litrų bakelio kaina -  2,49 €. Gamintojas: SIA „T.U.L.A“ / Latvija
Sudėtyje esantis metanolis daugiau nei tris kartus viršija leistiną normą, todėl etiketė turėtų būti pažymėta, kad tai toksiškas produktas. Tokį ploviklį draudžiama pardavinėti mažmeninėje prekyboje. Įsigyti tokiam produktui reikalingi specialūs leidimai.
Produkto sudėtyje naudotas kietas vanduo , todėl blogėja valymo savybės, temperatūrų pokyčiai lemia nuosėdų susidarymą. Sistema nėra apsaugota nuo užkalkėjimo.
Skystis sunkiai pašalina „žieminį“ gatvės purvą – stiklas netapo skaidrus net po 10 valymo ciklų. Skystyje valomos medžiagos neįveikia „riebaus purvo“.
Stiklų ploviklyje esančios medžiagos lėmė polikarbonatinio plastiko skeldėjimą ir sausino valytuvų gumeles.
13. „EGT Premium Winterscreen wash -25°C“ /  4 litrų bakelio kaina -  3,80 €. Platintojas: UAB „Eoltas“
Sudėtyje yra metanolio 9,66 ±0,2, todėl etiketėje buvo atitinki perspėjimieji ženklai, o pakuotės kamštelis turėjo „apsaugą nuo vaikų“.
Valymo savybės geros, „žieminio“ purvo pašalinimui nuo stiklo prireikė 8 ciklų.
Skystis neturėjo jokio poveikio automobilio apdailos detalėms.

REKLAMAAutobilis.lt
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų